Program rabatowy „Klub korzyści” w aplikacji mobilnej CA24 Mobile dla banku Credit Agricole.
Case study wdrożenia API Klubu korzyści w aplikacji CA24 Mobile – pełnej korzyści
Klient
Credit Agricole jest bankiem uniwersalnym, który od blisko 30 lat funkcjonuje na polskim rynku i jest jednym z najczęściej polecanych banków w Polsce. Dział w obszarze bankowości detalicznej, korporacyjnej, rolniczej, małych i średnich przedsiębiorstw oraz w obszarze Consumer Finance. Jest także częścią Grupy Crédit Agricole, która znajduje się wśród 10 największych banków na świecie pod względem wartości aktywów, działa w 48 krajach na świecie i obsługuje ponad 52 milionów klientów.
Najnowsze wdrożenie Credit Agricole to zupełnie nowa aplikacja mobilna. To apka z wyjątkowym designem i nowatorskim podejściem do nawigacji. Jednym z wyróżników jest Klub korzyści - personalizowane oferty rabatów na zakupy. Jeszcze w tym roku w aplikacji pojawią się także nowe rodzaje płatności BLIK czy unikatowe narzędzie do zarządzania finansami.
Cel i rezultaty
Tło projektu
Bank z powodzeniem rozwija własny program rabatowy bazujący na idei VAS market place. W ramach Klubu korzyści, który jest istotnym elementem aplikacji klienci płacący kartą Credit Agricole mogą korzystać z licznych zniżek dostępnych w kilku miejscach aplikacji – rzece korzyści oraz module Klub korzyści. Dotychczas usługa budowana przez Cloud Services funkcjonowała wyłącznie w formie dedykowanej strony www wraz z panelem administracyjnym do zarządzania ofertami po stronie banku (CMS) oraz dedykowanej mobilnej wersji opartej o technologię PWA. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku oraz wyprzedzając trendy Credit Agricole planowało zaoferować klientom banku nowy wymiar programu rabatowego, oferując personalizowane rabaty w nowej aplikacji mobilnej banku , dostępne już od razu po zalogowaniu.
Założenia projektowe
Bankowi zależało na stworzeniu nowej jakości programu rabatowego, przy wykorzystaniu obecnej platformy administracyjnej CMS i szybkim zintegrowaniu jej w skład projektowanej na nowo aplikacji mobilnej banku. Dotychczas oferta zniżek w ramach Klubu Rabatowego funkcjonowała jako niezależna aplikacja dostępna z poziomu przeglądarki wraz z dedykowaną wersją mobilną w technologii PWA. Głównym celem takiej integracji było ułatwienie korzystania z programu użytkownikom banku już z poziomu aplikacji mobilnej banku oraz jak najlepsze dopasowanie ofert do preferencji zakupowych klientów banku, widocznych od razu po zalogowaniu do apki
Rezultaty
W niecały rok, dzięki współpracy banku z zespołem Cloud Services udało się wdrożyć z sukcesem Klub korzyści jako integralną część nowej aplikacji bankowej CA24 Mobile – pełnej korzyści. Efektem naszych prac było zaprojektowanie i utworzenie API pozwalające na wykorzystanie w aplikacji bankowej kluczowych funkcjonalności wytworzonych w desktopowej aplikacji Klubu korzyści oraz dodanie nowych udogodnień dla klientów.
Przebieg wdrożenia
Faza analityczna
Prace nad projektem rozpoczęły się od spotkania warsztatowego z bankiem, w którym przedstawiciele Cloud Services zostali poinformowani o planach rozwojowych istniejącego dotychczas programu rabatowego. W wyniku warsztatów określone zostały wstępne koncepcje dotyczące wygaszenia desktopowego Klubu Rabatowego oraz stworzeniem propozycji benefitów dla klientów w zupełnie nowej odsłonie, w aplikacji bankowej pod nową nazwą – Klubu korzyści. Zaproponowana została bankowi architektura, w której CS dostarczy nowe, funkcjonalne API pozwalające bankowi na korzystanie z wszystkich wypracowanych wcześniej mechanizmów w Klubie Rabatowym i dalsze korzystanie z CMS-a, który pozostał interfejsem sterującym treściami rabatów i promocji. Atutem takiego rozwiązania był fakt, że bank nie musiał projektować na nowo całego panelu do zarządzania, co przy krótkim terminie realizacji było argumentem kluczowym. API zaplanowaliśmy jako zupełnie nowy projekt z wykorzystaniem najnowszej wersji języka PHP oraz API-Platform, co pozwala nam na utrzymywanie projektu bez wad wynikających z przestarzałości poprzedniego systemu Klubu Rabatowego. Interfejs podzieliliśmy na dwie grupy endpointów - statyczne i dynamiczne. Końcówki statyczne udostępniają dane w dużej ilości, np. lista rabatów, a odwoływanie się do nich następuje w interwałach nie częstszych niż 5 minut. Endpointy dynamiczne pozwalają na rejestrację użytkownika w naszej bazie oraz natychmiastowe pobranie kuponu rabatowego z unikalnym kodem. Po stronie banku został zaimplementowany API-Gateway konsumujący dane i przekazujący je do aplikacji oraz kolejnych podmiotów zarządzających pozycjonowaniem oraz profilowaniem rabatów.
Realizacja i wdrożenie
Prace analityczne wraz z developerskimi trwały niecały rok i zakończyły się pełnym sukcesem podczas planowanego wdrożenia aplikacji CA24 Mobile. Środowisko produkcyjne zostało wydane przed terminem upublicznienia aplikacji, co pozwoliło na spokojne i bezproblemowe zintegrowanie się z API Gateway banku oraz start aplikacji z w pełni działającym Klubem korzyści, który stał się istotnym produktem bankowym.
Utrzymanie i wdrożenie
Cloud Services świadczy na rzecz Credit Agricole kompleksowe usługi optymalizacyjne i serwisowe 24/7 przez 365 dni w roku. Bank przez cały czas zleca kolejne inicjatywy rozwijające Klub korzyści, a liczba klientów korzystających z nowego klubu w ciągu 3 miesięcy zrównała się z liczbą użytkowników dawnego Klubu Rabatowego istniejącego prawie dziesięć lat..