Rozwiązanie
e-commerce dla Ikano Banku
Case study wdrożenia rozwiązania e-commerce dla Banku Ikano.
Klient
Proponowane przez Ikano Bank rozwiązania finansowe wyróżniają się prostotą i wygodą. Wynika to ze szwedzkich korzeni oraz misji firmy, jaką jest ułatwianie codziennego życia wielu ludziom, żeby mogli skupić się na tym, co naprawdę ważne. Ikano Bank Oddział w Polsce od 2010 roku pomaga spełniać marzenia o funkcjonalnych i pięknych wnętrzach, umożliwiając zakupy na raty w sieci handlowej. W swojej ofercie ma również kartę kredytową oraz kredyt gotówkowy na dowolny cel.
Grupa Ikano działa w krajach Europy, Azji i Ameryki Środkowej
Rok założenia: 1988
Miejsce założenia: Szwecja
Obszary działalności: bankowość, nieruchomości, ubezpieczenia, produkcja, handel detaliczny
Liczba pracowników: około 8 000
Cel i rezultaty
Wyzwania projektowe i potrzeby klienta
- Uruchomienie nowego kanału sprzedaży dla kredytu ratalnego. Możliwość skorzystania z rat w sklepie internetowym sieci handlowej.
- Przygotowanie platformy do obsługi zdalnego procesu udzielania kredytów
w kanale e-commerce. - Możliwość elastycznej edycji krytycznych komponentów w procesie (takich jak produkt, edycja pól czy komunikacja).
- Możliwość integracji z poszczególnymi zewnętrznymi komponentami.
- Zapewnienie szybkiego i intuicyjnego procesu wnioskowania o kredyt.
- Wdrożenie mechanizmu zdalnej weryfikacji tożsamości.
- Możliwość zdalnego podpisania umowy przez użytkownika końcowego.
Rezultaty
W 3Q 2020 wdrożyliśmy rozwiązanie umożliwiające wnioskowanie o kredyt ratalny w Ikano Banku dla sieci handlowej. Dzięki temu jej klienci od początku lipca 2020 mają możliwość dokonywania zakupów online, nie tylko płacąc przelewem czy kartą, ale także wykorzystując wygodną spłatę w ratach. Wdrożone rozwiązanie umożliwia przejście całego procesu zakupowego w sklepie online podczas jednej wizyty na stronie, od wyboru płatności na raty po pozytywne rozpatrzenie wniosku i przyznanie kredytu. System analizuje wprowadzone przez użytkownika dane i jest zintegrowany z silnikiem decyzyjnym banku. Dodatkowo umożliwia – z wykorzystaniem metod weryfikacyjnych - potwierdzenie tożsamości użytkownika i automatycznie generuje umowę Stworzony moduł zarządzania regułami przeciwwyłudzeniowymi pozwala także zarządzać tym ryzykiem.
Wdrożone rozwiązanie umożliwiła polskiemu Oddziałowi dotarcie do nowych klientów w kanale online. W pełni zdalna obsługa wniosku od jego złożenia, po podpisanie umowy jest wygodna dla klientów i efektywna z punktu widzenia banku.
Przebieg wdrożenia
Analiza i projektowanie architektury informacji
W pierwszym etapie wdrożenia Ikano Bank opracował diagram procesu zgodny z regułami funkcjonującymi w Oddziale i wymaganiami działu bezpieczeństwa. W trakcie wspólnych warsztatów zdefiniowaliśmy punkty krytyczne na ścieżce użytkownika, które wymagały zaopiekowania na tym etapie prac nad UX. Następnie stworzyliśmy interaktywną makietę prezentującą optymalny proces wnioskowania o kredyt z uwzględnieniem wymagań banku.
Projekt wizualnej strony serwisu
Na podstawie makiet powstały komponenty graficzne formularza niezbędne do zbudowania wizualnej warstwy wniosku kredytowego. Wszystkie komponenty zostały zaprojektowane zgodnie z identyfikacją wizualną Ikano Banku.
Instalacja i integracja z systemami powiązanymi
W oparciu o przygotowane dokumenty określiliśmy wszystkie niezbędne połączenia z systemami Ikano Banku. Bank udostępnił odpowiednie interfejsy tych systemów, które zostały następnie podłączone do nowych funkcjonalności umożliwiających zdalną obsługę procesu kredytowego. Integracja odbyła się również na poziomie zewnętrznego dostawcy udostępniającego możliwość zdalnego podpisania umowy.
Budowa i uruchomienie procesu
Moduł kreatora Cloud Services umożliwił skonfigurowanie kompletnego, wieloetapowego procesu z wykorzystaniem weryfikacji i walidacji. Wykorzystano tutaj także rozwiązania oparte o usługi Grupy Blue Media takie jak: autoryzacja SMS oraz przelew weryfikacyjny. Aktualnie potwierdzanie tożsamości oparte jest również o system AIS (weryfikacja w oparciu o dostęp do informacji o rachunku). Każdy element procesu bank może zmodyfikować z poziomu panelu administracyjnego. Co ważne możliwe są również zmiany treści, komunikatów bez konieczności zmiany kodu, co daje dużą elastyczność w zarządzaniu rozwiązaniem.
Technologie
Podczas budowy każdego rozwiązania, istotne jest dla nas wykorzystanie dotychczas zdobytego doświadczenia. Ten cel osiągamy wciąż doskonaląc i rozwijając nasze narzędzie Sale Booster. W ramach projektu dla Ikano Banku kluczową rolę odegrał moduł do tworzenia wielokrokowych procesów. Za pomocą tego modułu możliwe są nawet istotne zmiany w przebiegu procesu bez konieczności wprowadzania zmian w kodzie aplikacji. Zmiany treści, komunikatów czy nawet zmiany w wyglądzie poszczególnych kroków można wprowadzać z poziomu panelu administracyjnego.
Niemniej ważnym punktem było zbudowanie aplikacji łatwo przenaszalnej i skalowalnej w zależności od potrzeb. Dlatego narzędzie gotowe jest na uruchomienie w chmurze z wykorzystaniem orkiestratora Kubernetes.
Podczas budowy aplikacji został wykorzystany obecnie najpopularniejszy język programowania Python. Front aplikacji oparty jest na frameworku Bootstrap, co pozwoliło szybko zbudować warstwę wizualną dostosowaną do różnych urządzeń użytkowników.