Rozwiązanie
e-commerce dla Ikano Banku

Case study wdrożenia rozwiązania e-commerce dla Banku Ikano.
Projekt bez nazwy (4)

Klient

Proponowane przez Ikano Bank rozwiązania finansowe wyróżniają się prostotą i wygodą. Wynika to ze szwedzkich korzeni oraz misji firmy, jaką jest ułatwianie codziennego życia wielu ludziom, żeby mogli skupić się na tym, co naprawdę ważne. Ikano Bank Oddział w Polsce od 2010 roku pomaga spełniać marzenia o funkcjonalnych i pięknych wnętrzach, umożliwiając zakupy na raty w sieci handlowej. W swojej ofercie ma również kartę kredytową oraz kredyt gotówkowy na dowolny cel.

Grupa Ikano działa w krajach Europy, Azji i Ameryki Środkowej

Rok założenia: 1988

Miejsce założenia: Szwecja

Obszary działalności: bankowość, nieruchomości, ubezpieczenia, produkcja, handel detaliczny

Liczba pracowników: około 8 000

Cel i rezultaty

Wyzwania projektowe i potrzeby klienta

  • Uruchomienie nowego kanału sprzedaży dla kredytu ratalnego. Możliwość skorzystania z rat w sklepie internetowym sieci handlowej.
  • Przygotowanie platformy do obsługi zdalnego procesu udzielania kredytów
    w kanale e-commerce.
  • Możliwość elastycznej edycji krytycznych komponentów w procesie (takich jak produkt, edycja pól czy komunikacja).
  • Możliwość integracji z poszczególnymi zewnętrznymi komponentami.
  • Zapewnienie szybkiego i intuicyjnego procesu wnioskowania o kredyt.
  • Wdrożenie mechanizmu zdalnej weryfikacji tożsamości.
  • Możliwość zdalnego podpisania umowy przez użytkownika końcowego.

Rezultaty

W 3Q 2020 wdrożyliśmy rozwiązanie umożliwiające wnioskowanie o kredyt ratalny w Ikano Banku dla sieci handlowej. Dzięki temu jej klienci od początku lipca 2020 mają możliwość dokonywania zakupów online, nie tylko płacąc przelewem czy kartą, ale także wykorzystując wygodną spłatę w ratach. Wdrożone rozwiązanie umożliwia przejście całego procesu zakupowego w sklepie online podczas jednej wizyty na stronie, od wyboru płatności na raty po pozytywne rozpatrzenie wniosku i przyznanie kredytu. System analizuje wprowadzone przez użytkownika dane i jest zintegrowany z silnikiem decyzyjnym banku. Dodatkowo umożliwia – z wykorzystaniem metod weryfikacyjnych - potwierdzenie tożsamości użytkownika i automatycznie generuje umowę Stworzony moduł zarządzania regułami przeciwwyłudzeniowymi pozwala także zarządzać tym ryzykiem.
Wdrożone rozwiązanie umożliwiła polskiemu Oddziałowi dotarcie do nowych klientów w kanale online. W pełni zdalna obsługa wniosku od jego złożenia, po podpisanie umowy jest wygodna dla klientów i efektywna z punktu widzenia banku.

Projekt bez nazwy (3)

Przebieg wdrożenia

Analiza i projektowanie architektury informacji

W pierwszym etapie wdrożenia Ikano Bank opracował diagram procesu zgodny z regułami funkcjonującymi w Oddziale i wymaganiami działu bezpieczeństwa. W trakcie wspólnych warsztatów zdefiniowaliśmy punkty krytyczne na ścieżce użytkownika, które wymagały zaopiekowania na tym etapie prac nad UX. Następnie stworzyliśmy interaktywną makietę prezentującą optymalny proces wnioskowania o kredyt z uwzględnieniem wymagań banku.

Projekt wizualnej strony serwisu

Na podstawie makiet powstały komponenty graficzne formularza niezbędne do zbudowania wizualnej warstwy wniosku kredytowego. Wszystkie komponenty zostały zaprojektowane zgodnie z identyfikacją wizualną Ikano Banku.

Instalacja i integracja z systemami powiązanymi

W oparciu o przygotowane dokumenty określiliśmy wszystkie niezbędne połączenia z systemami Ikano Banku. Bank udostępnił odpowiednie interfejsy tych systemów, które zostały następnie podłączone do nowych funkcjonalności umożliwiających zdalną obsługę procesu kredytowego. Integracja odbyła się również na poziomie zewnętrznego dostawcy udostępniającego możliwość zdalnego podpisania umowy.

Budowa i uruchomienie procesu

Moduł kreatora Cloud Services umożliwił skonfigurowanie kompletnego, wieloetapowego procesu z wykorzystaniem weryfikacji i walidacji. Wykorzystano tutaj także rozwiązania oparte o usługi Grupy Blue Media takie jak: autoryzacja SMS oraz przelew weryfikacyjny. Aktualnie potwierdzanie tożsamości oparte jest również o system AIS (weryfikacja w oparciu o dostęp do informacji o rachunku). Każdy element procesu bank może zmodyfikować z poziomu panelu administracyjnego. Co ważne możliwe są również zmiany treści, komunikatów bez konieczności zmiany kodu, co daje dużą elastyczność w zarządzaniu rozwiązaniem.

Technologie

Podczas budowy każdego rozwiązania, istotne jest dla nas wykorzystanie dotychczas zdobytego doświadczenia. Ten cel osiągamy wciąż doskonaląc i rozwijając nasze narzędzie Sale Booster. W ramach projektu dla Ikano Banku kluczową rolę odegrał moduł do tworzenia wielokrokowych procesów. Za pomocą tego modułu możliwe są nawet istotne zmiany w przebiegu procesu bez konieczności wprowadzania zmian w kodzie aplikacji. Zmiany treści, komunikatów czy nawet zmiany w wyglądzie poszczególnych kroków można wprowadzać z poziomu panelu administracyjnego.

Niemniej ważnym punktem było zbudowanie aplikacji łatwo przenaszalnej i skalowalnej w zależności od potrzeb. Dlatego narzędzie gotowe jest na uruchomienie w chmurze z wykorzystaniem orkiestratora Kubernetes.

Podczas budowy aplikacji został wykorzystany obecnie najpopularniejszy język programowania Python. Front aplikacji oparty jest na frameworku Bootstrap, co pozwoliło szybko zbudować warstwę wizualną dostosowaną do różnych urządzeń użytkowników.

Potrzebujesz pomocy we wdrożeniu rozwiązania?


Chętnie poznamy Twój projekt. Nasz zespół wkrótce się z Tobą skontaktuje.

Poznaj więcej naszych wdrożeń

Platforma sprzedaży ubezpieczeń w kanale online dla Saltus TUW
więcej >
Omnikanałowa platforma sprzedaży ubezpieczeń dla PKO BP
więcej >